Week 16 - time flies! - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Nouk en Juul - WaarBenJij.nu Week 16 - time flies! - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Nouk en Juul - WaarBenJij.nu

Week 16 - time flies!

Blijf op de hoogte en volg Nouk en Juul

18 Augustus 2014 | Chili, Valparaíso

Na het bewolkte en koude Iquique verheugden we ons heel erg op het mooie La Serena waar ons een tour naar pinguïns, zeeleeuwen en dolfijnen te wachten zou staan. Maandagmiddag zijn we in de bus gestapt om 19 uur lang naar het zuiden te rijden. De reis ging perfect en we hebben het meeste van de tijd heerlijk geslapen in de ontzettend ruime stoelen. We weten inmiddels dat zo lang in de bus moeten zitten echt beter is dan dezelfde tijd door te brengen in een vliegtuig! Dinsdagochtend kwamen we aan in het gelukkig super zonnige en lekker warme La Serena. Met uitzicht op zee en strand hebben we meteen onze bikini aangetrokken om te kunnen genieten van de zon op ons balkon. Eindelijk! Toen we in de schaduw kwamen te zitten, hebben we een lekker wit wijntje gedronken aan het strand en genoten van de warmte. Helaas was dit maar van korte duur, want de volgende dag was het super bewolkt en een stuk kouder dan de vorige dag. Dit resulteerde er zelfs in dat onze geboekte tour niet door kon gaan vanwege een te onrustige zee waardoor het gevaarlijk/onmogelijk was om te gaan varen. Gelukkig zouden we donderdag een nieuwe kans krijgen, dus gingen we in plaats van de tour te doen, de grote “shoppingmall” ontdekken! Zoals we al eerder vertelden, we beginnen deze grote “malls” echt te waarderen wanneer het weer buiten vreselijk is, want ook deze keer was dit erg welkom omdat de stad verder niet bijzonder is en er naast de tour die we wilden doen nauwelijks iets te doen is in de omgeving.
Donderdagochtend stonden we vroeg op in de hoop dat de tour deze keer wel door zou gaan, onze laatste kans! Deze keer werden we wel opgehaald door ons busje en na een groepje van 10 mensen verzameld te hebben, kregen we uitleg over hoe de dag zou gaan verlopen. So far so good! Wel werd ons verteld, dat wanneer we na 2uur rijden bij de plaats van de boot zouden aankomen er nog een keer het weer gecheckt moest worden in verband met het eventueel omslaan van het weer. Helaas kwamen we niet zo ver en na een uur rijden richting onze bestemming werd de chauffeur/gids onderweg al gebeld dat het weer te slecht was om de zee op te kunnen en de tour te kunnen doen. Wat een domper!

Vrijdag zijn we vertrokken voor een acht uur durende busreis richting Valparaiso. Een kleurrijke havenstad 2 uur ten westen van Santiago. Hier kwamen we ’s avonds aan en hebben daarna heerlijk gegeten in een Belgisch restaurant wat we per toeval ontdekten. Het was stiekem erg fijn om stoofvlees en dikke Vlaamse frieten te eten terwijl we in het Nederlands geserveerd werden!
Zaterdag overdag hebben we de stad mogen bewonderen en hebben genoten van de kleurrijke stad gebouwd op verschillende heuvels rondom een baai, wat ooit de belangrijkste havenstad van Chili was. Het oude historische centrum staat op de UNESCO wereld erfgoed lijst en wordt dus beschermd tegen veranderingen. Het was erg interessant om dit te zien, en niet alleen de voordelen, maar ook de nadelen van deze bescherming te zien. De “streetart” die je veel ziet in het oude centrum is erg interessant en mooi om te zien, huizen worden beschermd tegen verwering door niet zomaar wat graffiti zoals je normaal gesproken in grote steden ziet. Mooie en ontzettend grote schilderingen zie je door de gehele stad heen. Daarnaast zijn de uitzichten vanaf de verschillende heuvels rondom de baai erg mooi en laten je telkens een ander deel van de stad zien. Ook geeft deze stad ons de nodige beweging door de vele trappen die deze stad rijk is!
Vandaag hebben we het museum en het oude huis van Pablo Neruda bezocht op een van de heuvels van Valparaiso. De belangrijkste schrijver, dichter en tevens Nobel Prijs winnaar van Chili was een erg excentriek persoon en dit was zeker terug te zien in zijn huis. We hebben genoten van zijn levensverhaal en het prachtige uitzicht vanuit zijn huis. Daarna zijn we nogmaals de stad doorgelopen, hebben we heerlijk geluncht en zijn daarna met een wijntje het dakterras van het hostel opgedoken… mét korte broek! Uniek en heerlijk!

Morgenmiddag is het tijd om richting het grote Santiago te gaan, de eindbestemming van onze reis! Vier maanden geleden waren we hier ook al en we hebben nu nog zo’n vier dagen om de stad beter te leren kennen, nogmaals een wijntour te doen en af te spreken met een van onze huisgenoten uit Concepcíon die inmiddels verhuist is naar Santiago. De laatste nacht gaan we deze onvergetelijke reis afsluiten in een super luxe hotel met zwembad met uitzicht over de stad! Dat hebben we wel verdiend na al die kou! Time flies… nog 1 week te gaan in het indrukwekkende Zuid-Amerika!

Tot snel!

Liefs, Nouk en Juul

• 18 Augustus 2014 - 12:01

Rob Abbenhuis:

Dank jullie weer voor deze up-date.
    Mooi en inderdaad... tot snel!!

Stevige knuffel, Rob

• 18 Augustus 2014 - 17:51

Jacqueline:

Hoi lieverds,
    Geniet van jullie laatste weekje in Chili, laat je nog maar even in de watten leggen in een lekker hotel na alle hostels! Wij zijn nu toch echt aan het aftellen geslagen! Fijn!
    Dus..... Dikke kus, en nog maar 7 nachtjes slapen! Liefs Jacqueline.

Ps. Oma kan op een of andere manier niet meer reageren op jullie verslagen, maar ze leest ze nog steeds trouw en ze geniet van jullie verhalen!

• 19 Augustus 2014 - 21:53

Merel:

Fijne laatste dagen en tot snel!

Liefs Merel