Week 15 - Peru part two! - Reisverslag uit Iquique, Chili van Nouk en Juul - WaarBenJij.nu Week 15 - Peru part two! - Reisverslag uit Iquique, Chili van Nouk en Juul - WaarBenJij.nu

Week 15 - Peru part two!

Blijf op de hoogte en volg Nouk en Juul

11 Augustus 2014 | Chili, Iquique

Met de indrukwekkende beelden van Machu Picchu nog vers in ons geheugen stond dinsdag erg vroeg een bus klaar voor een tour richting de stad Puno, bij Lake Titicaca op de grens tussen Peru en Bolivia. Er stond ons een tien uur durende busrit over 380 km te wachten, gelukkig werd deze onderbroken door een aantal bezichtigingen aan musea en oude Inka bouwwerken. Bij aankomst in Puno konden we direct al genieten van een uitzicht over de stad en het hoogst bevaarbare meer ter wereld, lake Titicaca! Een leuk voorproefje voor wat ons de volgende dag te wachten zou staan. Woensdag stond ons namelijk de tour naar lake Titicaca te wachten met haar 87 drijvende eilanden en andere eilanden met eigen gewoontes en cultuur. Als eerste die dag hebben we de drijvende eilanden Uros bezocht. De bewoners van deze eilanden bouwen hun eigen eilanden met behulp van rietkluiten en riet. Heel indrukwekkend om te zien dat ze echt blijven drijven met minstens 25 personen (4 á 5 families) die op deze eilanden wonen, slapen, koken en leven. Als je over deze eilanden loopt voelt het net alsof je op een waterbed loopt. Na dit bizarre bezoek konden we genieten van het uitzicht en de zon op het meer gedurende een 2,5 uur durende vaart richting eiland Taquile. Dit eiland staat op de UNESCO werelderfgoed lijst vanwege de tradities van kleding en textiel. Aan de mutsen van de eilandbewoners kun je zien of een persoon getrouwd is, op zoek is naar een partner, een kind is, in de pubertijd zit etc. Overal op het idyllische eiland zie je breiende vrouwen én mannen. Daarnaast zijn er strikte voorschriften qua kleding en ook andere tradities zoals twee jaar samenwonen, wennen aan elkaar en sparen voor het leven later vóórdat er getrouwd wordt. Het was heel interessant om dit allemaal te zien en daarnaast was het uitzicht vanaf het eiland over het hoogst bevaarbare meer, namelijk 3812m hoog, fenomenaal!

Op donderdag was het tijd om te vertrekken richting onze laatste stop in Peru, de stad Arequipa. Na een heftige busreis met kotsende, irritante mensen en misselijkheid van de hoogte kwamen we 6 uur later aan op de plaats van bestemming. Arequipa ligt midden in de woestijn in zuid Peru en staat bekend om zijn mix tussen Europa en Zuid-Amerika en indrukwekkende gebouwen en kerken met mooie versieringen. En inderdaad, de stad was mooi! We hebben vrijdag dan ook genoten van de zon en hebben de stad bezichtigd, de lokale markt bezocht en onze laatste Peruaanse souvenirs gekocht. We hebben ook nog even genoten van het lekkere Peruaanse eten, want koken, dat kunnen ze wel in Peru!

Zaterdagochtend stond ons een lange dag reizen te wachten, we zouden de grens overgaan terug naar Chili! Eerst zes uur met de bus van Arequipa naar Tacna, waar we vervolgens een Belgisch stelletje ontmoet hadden en dat kwam perfect uit want we konden nu samen een taxi delen die ons de grens over zou brengen naar Arica in Chili. We moesten ons paspoort afgeven, papieren invullen en braaf achter de chauffeur aanlopen maar alles verliep veel soepeler dan we hadden gedacht van te voren en binnen een uur stonden we veilig en wel mét onze spullen in ons oude en vertrouwde Chili! Van daaruit konden we gelukkig snel een andere bus nemen die ons na 4,5 uur afzette in Iquique. Onze thuisbasis voor de komende twee dagen. Al weken lang hebben we het weerbericht nauwkeurig in de gaten gehouden en we zagen telkens 25-27 graden voorbij komen in deze Chileense kustplaats, dus we waren helemaal voorbereid voor drie dagen zon, zee en strand. Helaas werden we vanochtend wakker in een zwaar bewolkt en mistige stad…. Geen zon, zee en strand voor ons helaas! Na dit gezien te hebben, hebben we besloten ons volgende avontuur iets eerder te laten beginnen dan gepland en vertrekken we morgen met de bus richting La Serena, een andere kustplaats 19 uur verder naar het zuiden. Hier gaan we een tour doen wat ons naar pinguïns, zeeleeuwen en hopelijk dolfijnen brengt!

Nog maar twee weken in Chili en we hebben nog genoeg te doen. Wij vermaken ons nog wel even, ook al tellen we stiekem net als jullie ook een beetje af ;)

Liefs, Nouk en Juul

• 11 Augustus 2014 - 17:23

Jacqueline:

Lieve meiden,

Ja! Aftellen doen we zeker! Wij verlangen er wel weer naar om jullie een knuffel in het echt te geven! Ondertussen genieten we nog steeds van jullie geweldige verhalen en avonturen net als van alle mooie foto's die jullie ons opsturen. Jammer van het slechte weer, maar jullie zien er desondanks toch lekker gebruind uit hoor! Hoop dat jullie heel veel dolfijnen gaan zien! Geniet van de laatste twee weken, en ga op tijd terug naar Santiago, want we willen niet dat jullie het vliegtuig gaan missen :) dikke kus en knuffel!
    Jacqueline.

• 13 Augustus 2014 - 11:04

Rob Abbenhuis:

Hoi!
    Wat hier nog aan toe te voegen, eigenlijk niets.

Nou ja, ik zou kunnen schrijven dat ik jullie verhalen, die 'zo aanstonds' zullen stoppen, zal gaan missen .... maar dat staat in geen verhouding tot jullie thuiskomst. Ook ik zal (heeeeeel) blij zijn als jullie er weer zijn. Er gaat tenslotte niets boven echt contact!
    Nog heel veel plezier daar!!! Geniet!!! Kus.
    Rob