Week 14 - Peru baby! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Nouk en Juul - WaarBenJij.nu Week 14 - Peru baby! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Nouk en Juul - WaarBenJij.nu

Week 14 - Peru baby!

Blijf op de hoogte en volg Nouk en Juul

07 Augustus 2014 | Peru, Cuzco

Maandagochtend 28 juli was het heel vroeg tijd voor onze vlucht van Uyuni, Bolivia naar Cusco, Peru. Daar aangekomen merkten we gelukkig dat het een stuk warmer was dan we gewend waren en na installatie in ons hostel zijn we meteen de stad gaan verkennen. Het is echt een super toeristische stad en heel rijk voor Peruaanse begrippen. We genoten meteen van de gezellige sfeer in de drukke stad! Helaas bleek na aankomst voor betaling bij de touroperator dat Anouk een klein administratief foutje had gemaakt tijdens het boeken van de tour naar Machu Picchu en kon de tour, die eigenlijk gepland stond voor woensdag-donderdag, niet doorgaan… Na ontzettend veel stress, slapeloze nachten en extra geld was het na een paar dagen gelukkig duidelijk dat het avontuur zondag en maandag zou gaan plaatsvinden! Dit betekende dat we een paar extra dagen in Cusco hadden dan gepland en we hebben deze tijd dan ook goed gebruikt voor (heel veel) souvenirshopping, tours in de omgeving naar oude Inka bouwwerken en een zoutmijn, we weten inmiddels alles over alpaca’s en lama’s en hoe hun wol wordt verwerkt in allerlei soorten kledingstukken, we hebben een kookcursus gedaan waarbij we drie verschillende typische Peruaanse gerechten hebben leren maken (en opgegeten natuurlijk!). Ook heeft Juliëtte alpaca gegeten en heeft Anouk zich gewaagd aan cavia, ook een typisch gerecht hier in Peru… Het was heel spannend maar gelukkig bleef de kop in de keuken achter. Al schijnt dit wel het meest smakelijke deel van dit beestje te zijn…! We hebben twee verschillende stadswandelingen gedaan, wat gedronken en over Nederland gekletst met een Nederlandse jongen die we ontmoet hadden in ons hostel en we zijn erachter gekomen dat Peruaanse wijn echt niet te drinken is! De markt in Cusco is ontzettend groot en ze verkopen er alles vers; fruit, groenten, kaas, noten, vlees. We hebben hier dan ook meerdere uren doorgebracht, lekker gegeten tussen de locals, vers geperste sapjes gedronken op de fruitafdeling en genoten van de gezelligheid en drukte. Daarnaast hebben we ook heerlijk van de zon genoten want het was lekker weer in Cusco, wat echt heel fijn was na al die kou. Al met al, een heerlijke week sightseeing en shopping gehad in het kleurrijke Peruaanse stadje.

Zondag was het dan eindelijk zo ver voor ons avontuur naar Machu Picchu. Maar voordat het zover was hadden we een tour gepland naar de heilige vallei waarna we de trein zouden nemen naar de jungle waar we de volgende dag naar Machu Picchu zouden gaan. In de heilige vallei hebben we verschillende Inka-bouwwerken bezichtigd en weer veel geleerd over de oude Inka’s. Heel interessant! Helaas was deze tour niet zo goed geregeld als we hadden gehoopt en konden we hem niet afmaken omdat we anders onze trein in Ollantaytambo zouden missen naar Aguas Calientes, het Machu Picchu dorp midden in de jungle, de basis voor tours naar deze magische plek. Gelukkig stond na onze onafgemaakte tour van de heilige vallei een panorama trein voor ons klaar die ons in een twee uur durende schitterende rit midden naar de jungle bracht. Echt super gaaf! Daar aangekomen bleek alleen helaas opnieuw dat er iets niet klopte en stond er (zoals ons wel was verteld) niemand ons op te wachten om ons naar het hotel te brengen, gelukkig spreken we inmiddels een klein woordje Spaans en hebben we het zelf kunnen vinden… daar aangekomen bleek dat er geen reservering was gemaakt door de touroperator en er ook geen plek meer was in het hotel! Uiteindelijk was het snel opgelost door het hotel en was er twee deuren verder plek in een fijn hotel met heerlijke bedden en een warme douche!

De volgende dag stonden we om 05.00u ‘s ochtends in de rij voor de bussen richting Machu Picchu. Na een half uur durende tocht de berg Machu Picchu op kwamen we aan bij het archeologische wonder. Wat een fenomenale uitzichten en wat bijzonder was het om het eindelijk zelf te kunnen zien! Het was inderdaad even mooi zoals op alle foto’s en kaarten die je altijd voorbij ziet komen. We hebben de zonsopgang kunnen zien en daarna de hele oude Inka-stad van alle kanten kunnen bewonderen. Natuurlijk hebben we veel te veel foto’s gemaakt maar we hebben echt ontzettend genoten! Zeker een van de hoogtepunten van onze reis en een aanrader voor iedereen die ooit naar Peru gaat. ’s Middags konden we weer genieten van het landschap in onze panorama trein en aangekomen op het station Ollantaytambo konden we onze heilige vallei tour afmaken met een privé gids en luxe taxi terug naar ons hostel. Na onze vele klachten van de vorige dag had onze touroperator het op deze manier goed gemaakt en konden we met een moe maar tevreden gevoel ons bezoek aan Cusco afsluiten!

Na deze eerste geslaagde week in Peru staat ons nog een week te wachten in dit weer totaal andere Zuid-Amerikaanse land. Het Titicaca meer bij Puno staat op het programma (op de grens tussen Peru en Bolivia), net als Arequipa, een mooie stad in het zuiden van Peru van waaruit we weer de grens overgaan naar Chili. Tijdens het schrijven van dit verslag hebben we nog maar 2,5 week te gaan op dit mooie continent… tijd vliegt! Tot snel!

Liefs, Nouk en Juul

• 07 Augustus 2014 - 10:19

Marieke:

Hola chica's, fijn dat alles toch nog goed gekomen is! Het ziet er super uit! Xxx

• 07 Augustus 2014 - 10:41

Rob Abbenhuis:

Toch ff schrikken als iets niet zo geregeld is als dat je verwacht. Toch mooi dat men het goed heeft gemaakt op de terugtocht! Goed verhaal weer en mooie belevenissen. Op naar de volgende!
    Blijf goed oppassen en blijf genieten, wij kijken weer uit naar jullie volgende verslag.
    Knuffel en zoen!!, Rob