Week 13 - San Pedro en het avontuur naar Uyuni - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Nouk en Juul - WaarBenJij.nu Week 13 - San Pedro en het avontuur naar Uyuni - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Nouk en Juul - WaarBenJij.nu

Week 13 - San Pedro en het avontuur naar Uyuni

Blijf op de hoogte en volg Nouk en Juul

27 Juli 2014 | Bolivia, Uyuni

Dit verslag gaat verder waar we gebleven waren, namelijk.....San Pedro de Atacama. De derde dag hier begon ontzettend vroeg met een tour naar de El Tatio Geisers. Om half vijf werden we opgehaald bij ons hostel om naar 4320m boven zeeniveau te stijgen. Daar wachtte ons een heel mooi fenomeen, 80 actieve geisers die om de zoveel minuten kokend water spoten en stoom bliezen in de vroege morgen. De reden voor het vroege bezoek is dat dan de geisers het meest actief zijn, want als eenmaal de zon op is gekomen is de druk lager en neemt de activiteit af. We moesten wel even doorbijten, want het was -13 graden, maar de kou was het allemaal waard. Wat een prachtig fenomeen!! Gelukkig steeg snel de zon boven de vulkanen uit en kregen we gekookte eitjes uit kokend geiser water en een lekkere kop coca thee! Het was ondanks de kou echt genieten! Na het ontbijt en de geisers hebben we een kort bezoek gebracht aan een thermal bath, met warm water vanuit de geisers. Helaas was het water niet heet maar had het een temperatuur van 23 graden, en met een temperatuur van -13 buiten hadden we het na een paar minuutjes al wel weer gezien!
De rest van de tour bestond uit het bezichtigen van de prachtige omgeving met uitzicht op de zoutvlakte van Atacama en hebben we heel wat bijzondere dieren en mensen gezien.
’s Avonds hebben we een astronomische tour gedaan. Dit gebied is namelijk vanwege zijn ligging (afgezonderd van de bewoonde wereld) erg geschikt voor het bestuderen van het heelal. We zijn naar een astronomisch observatiecentrum Ahlarkapin gegaan waar we eerst uitleg kregen over sterren en planeten. Daarna zijn we naar buiten gegaan in een open veld waar we met het blote oog alle sterren konden bewonderen. Met een laser werden alle sterren aangewezen, het was echt bizar mooi om de sterrenhemel zo te zien. Daarna mochten we met een grote satelliet naar de planeten kijken, vooral Saturnus met zijn ring was mooi om te zien want het ziet er in het echt net zo uit als in een stripboek. De koude sterrenavond hebben we uiteindelijk afgesloten met een warme kop chocolademelk.
Dinsdag stond de tour naar de Moonvalley en Deathvalley op het programma. Ook dit stukje natuur was echt prachtig om te zien, maar weer totaal anders dan we tot nu toe in de omgeving hadden bewonderd. Heel apart om te zien dat het landschap zo kan verschillen en allemaal toch ook weer heel erg mooi en bijzonder is. Hier hebben we onder het genot van een stevige wind de zonsondergang gekeken en voor de laatste keer genoten van de prachtige omgeving van San Pedro. Voor woensdag was namelijk een zandstorm voorspeld en helaas kwam de voorspelling uit. We hebben dan ook geschuild voor het zand en ons voorbereid op het volgende avontuur.

Donderdagochtend vroeg vertrokken we met een busje naar de grensovergang van Chili naar Bolivia, na een uur in de kou gewacht te hebben kregen we onze stempel om Chili te mogen verlaten. Met onze groep van 12 personen werden we over twee four wheel drive jeeps verdeeld en wij zaten in een jeep met chauffeur Eppie en een Australisch stelletje en twee Braziliaanse jongens. We hadden het echt getroffen met de mensen want het was super gezellig en hebben tussen alle prachtige bezienswaardigheden hard gelachen. Tijdens deze drie daagse tour hebben we echt ontzettend veel mooie dingen gezien. De eerste dag stond in het teken van hooggelegen meren in het zuidwestelijke gedeelte van Bolivia. We hebben meren gezien die roze kleurden waar tientallen flamingo’s leven, groene meren en witte meren die totaal bevroren waren. We hebben de eerste dag ook een geiserveld bezocht, wat nog hoger lag dan die van twee dagen eerder, namelijk op 4950m boven zeeniveau. Het hoogste wat we die dag hebben bereikt was 5000m en dit hebben we ook wel degelijk gevoeld, maar ondanks dit hebben we echt genoten. De eerste nacht hebben we overnacht in een hostel waar een familie heeft gezorgd voor eten en warme thee. Er was natuurlijk geen verwarming aanwezig en om 20u zijn we dan ook met z’n allen naar bed gegaan, gekleed in alle kleren die we bij ons hadden onder 4 dekens. Er was ons verteld dat het wel tot -6 graden kon worden in onze slaapkamers omdat het buiten wel tot -20 graden kon vriezen, dus we waren op alles voorbereid. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee en konden we met al onze vingers en tenen de tweede dag weer op pad! De tweede dag hebben we ontzettend veel mooie gebergten en dieren gezien. De meren hadden we achter ons gelaten en zijn een stukje gezakt, tot ongeveer 4000m boven zeeniveau. Het was gedurende de dag ook erg koud maar hebben zeker genoten van al het moois om ons heen. We hebben ontzettend veel vicuña’s (familie van de Lama), lama’s, flamingo’s en viscacha’s (familie van de wolmuis en chinchilla) gezien onderweg, daarnaast actieve vulkanen en een treinspoor midden in de woestijn van Bolivia naar Chili. We hebben overnacht in een zouthotel waar echt letterlijk alles van zout is gemaakt (we hebben het geproefd)! Ook hier was het ijskoud dus ook deze avond zijn we vroeg onder de wol gekropen. De laatste dag van de tour zijn we ontzettend vroeg vertrokken om de zonsopgang op de zoutvlakte van Uyuni te bekijken. Helaas was onze chauffeur de chauffeur van de andere jeep kwijt en hebben we er iets langer over gedaan dan gepland en hebben we de zonsopgang gemist. Maar gelukkig deed dit niks af aan hoe bijzonder en apart de zoutvlakte is! Na de eerste nodige foto’s zijn we doorgereden naar Isla Incahuasi. Een eiland midden op de zoutvlakte waar honderden cactussen groeien. Duizenden jaren geleden was de zoutvlakte een meer en dit was een eiland midden in het meer. Nu is het een heuvel midden op de immens grote zoutvlakte en heel apart om te zien! Met uitzicht over de vlakte en de heuvel hebben we ontbeten en ons klaar gemaakt voor de typische foto’s op de échte zoutvlakte, Salar de Uyuni. Waar we tijdens de tour op andere plekken korter de tijd nodig hadden om foto’s te maken vanwege de kou, leken we hier tijd te kort te hebben! Maar na iets meer dan een uur was het tijd om de vlakte te verlaten. We hebben de laatste bezienswaardigheden gezien, geluncht aan de voet van een vulkaan en door onze chauffeur netjes afgezet in het dorp Uyuni. We hebben écht ontzettend veel verschillende en mooie dingen gezien tijdens deze drie daagse tour en hebben genoten van de omgeving, de dieren en we hebben weer hele leuke mensen ontmoet. Ondanks de ijzige kou en de hoofdpijn door de hoogte was het een top ervaring die we nooit zullen vergeten.

Vandaag proberen we een beetje op te warmen (voor zo ver dat mogelijk is hier) en uit te rusten in ons hostel en morgen heel vroeg (7.30h) vliegen we vanuit Bolivia naar Peru (let op 7 uur tijdsverschil!) waar woensdag en donderdag een tour naar een van de wereldwonderen op de planning staat, de Machu Picchu!

Liefs, Nouk en Juul

• 28 Juli 2014 - 14:27

Rob Abbenhuis:

Het wordt wel een beetje fantastisch saai!
    Dat is een meer dan positieve duiding, hoor, maar ik weet niet echt meer hoe te reageren.
    Het is een onuitputtelijke aaneenschakeling van bijzondere fraaiheden waar ik me, als thuiszitter, wel een beeld van kan vormen, denk ik, maar die de adembenemende (sic) indrukken die jullie ervaren maar nauwelijks kan bevatten ("Je moet erbij geweest zijn").
    Maar blijf ze vooral met ons delen. Ik krijg er geen genoeg van!!
    Dikke knuffel, Rob

• 02 Augustus 2014 - 01:46

Liesbeth:

Zo wat een avontuur.Geniet ervan . En heel veel plezier.
    Ton en Liesbeth elings

• 03 Augustus 2014 - 04:07

Christel:

Lezend om 4.04uur, ben ik jaloers op jullie. Zeg ik met een knipoog. Geen verplichtingen met werk maar genieten van de vrijheid. Mooi dingen zien, onvergetelijke avonturen beleven en genieten van de natuur en de mensen. Hou dit lekker vast. Liefs Mervin en Christel