Week 5 - chillen in Chillán - Reisverslag uit Concepción, Chili van Nouk en Juul - WaarBenJij.nu Week 5 - chillen in Chillán - Reisverslag uit Concepción, Chili van Nouk en Juul - WaarBenJij.nu

Week 5 - chillen in Chillán

Blijf op de hoogte en volg Nouk en Juul

01 Juni 2014 | Chili, Concepción

De maandag van onze vijfde week hier in Chili begon met een lichte kater van het actieve weekend in Pucón. Het was toch een redelijk zwaar weekend geweest en we waren beiden erg moe en voelden de spiertjes toch wel wat tegensputteren toen we opstonden. De dag verliep verder rustig en we zijn verder gegaan met onze brug-patiënt. ’s Avonds hebben we lekker rustig aan gedaan en een filmpje gekeken. Prima begin van de week! Ook dinsdagochtend zijn we weer druk bezig geweest met patiënten en ’s middags mochten we ons weer uitleven op wat preklinische oefeningen voor endodontologie (wortelkanaalbehandelingen). Dit gaat op zich helemaal niet verkeerd, alleen is helaas de docent van dit vak de enige docent die door blijft zeuren over onze Spaanse skills. Zij vindt, omdat zij Engels probeert te praten, wij alleen maar Spaans mogen praten. Op deze manier zijn we alle drie niet in onze ‘comfortzone’. Het is niet echt fijn als je voor het blok wordt gezet wanneer ze zegt: ‘stop, nu mag je alleen nog maar Spaans praten. Zo, leg maar eens uit hoe jullie deze procedure in Nederland doen.’ Het is al lastig genoeg om een normaal gesprekje aan te gaan, maar dit was extra moeilijk. We proberen wel echt Spaans te praten en dingen bij te leren maar het blijft gewoon een lastige taal, dat Chileens. Hopelijk hebben we haar kunnen overtuigen van het feit dat Engels ook niet onze eerste taal is en we daar ook genoeg fouten in maken… aankomende dinsdag krijgen we onze eerste behandelpatiënt voor endodontologie, we zijn benieuwd!
Vorige week in Pucón zijn we twee meiden tegengekomen in ons Hostel, die heel toevallig ook studeren/werken in Concepción! De nodige nummers zijn toen uitgewisseld om contact te houden en op dinsdagavond zijn we uit eten geweest met deze meiden plus wat huisgenoten en vrienden van hun. Erg gezellig en leuk om wat meer Europeanen te ontmoeten in je eigen stad.
Op woensdag mochten we onze eerste composietrestauratie maken. Grappig om te merken is dat ze hier erg gesteld zijn op de esthetiek van het gebit (althans, dat zegt de docent). Kleurbepalen voor een vulling is erg belangrijk, dus je moet een goede (vooral lichte) kleur kiezen, zelfs voor een vulling achter in de mond, die helemaal niemand kan zien. Interessant om de verschillen wat dat betreft te kunnen vergelijken met hoe we in Nederland met esthetiek omgaan (want wat maakt de kleur van je tanden achter in je mond uit, als je deze niet eens kan zien). ’s Middags hebben we weer meegekeken bij kindertandheelkunde en opnieuw jeukten onze handen om in te grijpen. Hopelijk is het volgende week onze beurt!
Op woensdagavond hebben we onze eerste storm overleefd. Rond een uurtje of vier begon het keihard te regenen en dit is niet meer opgehouden tot de volgende ochtend. Elke keer wanneer het hier regent ontstaan er onmiddellijk ontzettend grote en diepe plassen waar je niet meer omheen kan en er overheen moet springen. Met gevaar voor eigen leven zijn we nog boodschappen gaan doen na de uni en op de terugweg kwam Juliëtte inderdaad tot halverwege haar kuiten in het water te staan… het was gelukkig een hilarisch tafereel! Naarmate het later werd, hoe harder het begon te waaien en ook was er keiharde onweer. Hier op straat hangen overal van en naar elk huis elektriciteitsdraden die de elektriciteitsvoorziening van de huizen verzorgen. Het stormde zo hard dat de vonken van de draden om het huis vlogen… best heftig! Gelukkig was het de volgende ochtend weer rustig en was er zover we konden zien geen schade. Opvallend was dat iedereen op de universiteit vroeg of we wel goed hadden geslapen en dat ze zelf allemaal bang waren geweest ’s nachts. Het deed hun denken aan de storm die vlak na de aardbeving van vier jaar geleden was ontstaan. We weten nu dus gelukkig dat zo’n storm niet standaard is hier!

Donderdag was een erg rustige dag, ’s ochtends weer wat preklinische oefeningen gedaan en ’s middags alleen kort onze brug gemaakt met gele was. De docenten en de “chef de clinique” vonden ons werk ‘muy precioso’ (heel mooi), en met dit compliment op zak konden we op tijd weer naar huis gaan. Dit maakte onze lange week gelukkig wat dragelijker ;)

Vrijdagochtend was een aparte belevenis. We zouden op de poli moeten staan, maar het leek alsof niemand wist wat we kwamen doen en zonder uitleg hebben we maar wat meegeholpen hier en daar. Juliëtte werd halverwege weggeroepen om naar chirurgie te gaan. Het leek alsof ze weer terug was bij onze Nijmeegse MondKaakAangezichtschirurgie-stage. Ze mocht meekijken bij het nemen van een biopt van het gehemelte en met een andere chirurg mocht ze meekijken bij het plaatsen van implantaten. Hilarisch was het om deze dr. Marchesani tijdens het implanteren vol lof te horen praten over de fantastische prestaties van ons Nederlandse schaatsteam tijdens de Olympische Winter Spelen. Hopelijk kan hij binnenkort ook vol lof praten over de voetbalprestaties tijdens het WK als Nederland tegen Chili moet spelen haha! Anouk keek ondertussen haar ogen uit hoe ze behandelingen op de poli uitvoerden en had stiekem een beetje medelijden met de patiënten.
Gelukkig was het na deze enerverende ochtend lekker weekend! We zijn de stad in geweest en hebben lekker in het zonnetje wat rondgelopen in delen waar we nog niet eerder waren geweest. Het was eigenlijk de eerste keer dat we Concepción best leuk en gezellig vonden. Om dit te vieren hebben we onszelf maar getrakteerd op cheesecake met een grote cappuccino! Lekker!
’s Avonds werden we door wat meiden van tandheelkunde herinnerd aan een optreden in het theater van de UdeC en zijn we halsoverkop in een taxi gesprongen om nog op tijd te zijn. Er was een optreden van het “Ballet Folclorico” met allerlei muziek en dans uit verschillende landen van Zuid-Amerika. Echt ontzettend leuk om te horen en te zien! Er kwamen mooie dansen voorbij en bij elke volgende dans hadden de dansers en danseressen nog mooiere kleding aan dan de dans daarvoor. Het was een zeer geslaagde spontane avond.

Op zaterdagochtend zijn we met Josefina vertrokken naar de woonplaats van haar ouders, Chillán. Zij zijn op dit moment in Europa dus we hadden het rijk voor ons alleen. Chillán is een dorpje ten noordoosten van Concepción en ligt tegen de bergen aan. Het huis was helaas erg koud en zelfs de vuurmaak-skills van Anouk mochten niet baten.. de centrale heater ging écht niet aan dus we zijn maar snel de stad in gevlucht! De stad zelf was niet heel bijzonder maar ze hadden wel een ontzettend leuke en grote markt. Op de markt boden ze van alles aan, van vis tot leren tassen, van mutsen tot fruit en nog veel meer. Dit was de eerste echte leuke markt die we tegen zijn gekomen en hebben meteen onze slag geslagen. De eerste souvenirs zijn binnen! Daarna hebben we thuis lekker gegeten en zijn met nog een vriendin van Josefina wat gaan drinken. Heel gezellig en de cocktails zijn veel goedkoper dan thuis! Vanochtend hebben we lekker uitgeslapen en zijn naar de bergen gereden om naar het mooie uitzicht te kijken en de sneeuw te voelen. Onderweg hebben we lekker geluncht en hebben we genoten van de mooie omgeving onderweg. Het is erg leuk om te zien dat we elke keer een totaal andere omgeving en andere begroeiing zien. Je merkt nu al duidelijk dat het een erg uitgestrekt land is met zeer veel verschillende landschappen en we hebben nog maar zo’n klein deel gezien. Ook denken ze hier anders over de afstanden. Wanneer wij denken dat iets ver weg is en het nog wel even duurt, roepen ze hier al “we zijn er bijna” terwijl we nog 50km moeten rijden!

Volgend weekend willen we een tripje plannen naar het zuiden toe, de stad Valdivia. We dachten dat we hiervoor alleen de maandag vrij hoefden te hebben, maar nu blijkt toch dat de bussen niet rijden zoals we willen en gaan we ook aankomende vrijdag vrij vragen. Dit is waarschijnlijk geen probleem dus staat er weer een leuke trip voor de boeg! Vorige week was een docent behoorlijk verontwaardigd en bijna boos dat we het zuiden niet gingen bezoeken tijdens onze reis, dus vooruit dan maar...... ;)

Liefs, Nouk en Juul

• 02 Juni 2014 - 20:05

Jacqueline :

Lieve Nouk en Juul,

Wat een belevenissen weer! Jullie schrijven zo gezellig dat ik echt het idee heb er een beetje bij te zijn... De sfeer is in ieder geval goed te proeven! Leuke mensen ontmoeten jullie en leuke dingen doen jullie! Op naar de volgende belevenis en mini reisje naar Valdivia, wij reizen weer een beetje mee. Hier wordt het met de Pinksteren volgen de voorspellingen tropisch met temperaturen van 30+ heel ander weer dan jullie gewend zijn. Nog anderhalve week en dan gaan wij ook een klein reisje maken naar zuid-oost Engeland. Daar hebben we heel veel zin in en kijken we naar uit. Voor nu lieve meisjes, werkze en heel veel plezier! Doe wel voorzichtig en zorg goed voor elkaar! Dikke knuffel en een zoen, Jacqueline.

• 02 Juni 2014 - 20:05

Jacqueline :

Lieve Nouk en Juul,

• 04 Juni 2014 - 17:13

Marieke:

Hey ladies,

die markt zag er superleuk uit zeg!!!! Fijn dat jullie een verrassend leuk stukje van Concepción hebben gevonden!

veel plezier komend weekend!

xxx

• 04 Juni 2014 - 22:22

Sebastiaan:

Hoi Jetje,

Eindelijk lees ik weer een verslag van je. Het is hier examentijd, dus ik ben alleen maar bezig geweest met examens nakijken van mijn eigen leerlingen en van die van andere scholen.
    Het is weer spannend wat voor resultaat er uit komt!

Ik lees dat jullie weer van alles hebben meegemaakt.
    Die storm en die vonken rondom jullie huis klinken heftig en indrukwekkend. Dat had ik wel willen zien!
    Doet me denken aan een flinke regen- en onweersbui die ik ooit in Tsjechië meemaakte, waarbij het water in een flinke stroom door de straat naar beneden liep.
    Ook gaaf om te lezen van de trips die jullie maken en de landschappen waar jullie doorheen gaan.
    Op de foto's te zien, echt mooi!
    Ook leuke foto's die ik via de WhatsApp gezien heb.
    Geniet van alles wat je doet! Je bent er maar 1 keer!

Groetjes van je broertje, Els en je neefjes.

• 05 Juni 2014 - 13:57

Merel:

Wauw, jullie schrijven zo leuk! Fijn om zo te worden meegenomen in jullie avonturen, alsof we er zelf bij zijn! Ga zo door, genieten, veel leren en een hoop mooie herinneringen mee naar huis nemen.

Liefs en xxx
    Merel

• 05 Juni 2014 - 18:05

Mandy:

Hey juultje,

Super om alle verhalen zo te lezen en mooie foto's te zien. Doet me weer denken aan mijn reisverhalen uit Australië. Heerlijk genieten van je tripjes, werkzaamheden en wijnproeverijen. Wat een belevenissen allemaal en goed om te lezen dat alles zo goed gaat! Ik ben wel een beetje jaloers ;-). Zal dit weekend als het 30 graden is een Chileens wijntje op je drinken. Volgende week moet ik weer gaan werken zal wel wennen worden, wel weer echt zin in. Vooral lastig om melle 3 dagen weg te brengen, maar komt vast goed. Spreek je snel weer en zie graag weer het volgende verhaal met mooie foto's tegemoet.

Liefs Mandy, Geert en Melle

• 06 Juni 2014 - 00:08

Thea:

Dag ladies,

Volgens mij zijn de dagen voor jullie veel te kort. Afgezien van jullie werkzaamheden weten jullie ze wel goed te vullen. Wel spannend , leuk, gezellig en ook nog cultureel!!! Geniet ervan.

Liefs Oma,